Sudi-Sudi Ikut Saya...

Ahad, 26 Jun 2011

Kechorr...



Kechor...Hmm...pernah dengar tak bendalah ni??? Saya pun macam tu lah ketika pertama kali dengar suami sebut masak kechor. Tapi bila dah tengok rupanya, rasa tau kot. Kot tempat saya orang panggil siput pait, tempat anda pula macam mana?.

Begitulah selalunya. Seringkali berlaku krisis bahasa antara kami berdua. Sama-sama Melayu, dua-dua orang Kedah pulak tu , tapi kekadang bercakap macam itik dengan ayam. Tok paham bang weih gapo mu dok ghoyat tu. He he.. tu dulu la, masa memula kahwin. Kalau sekarang saya speaking Gulau berair la...hmmm terpengaruh.

Ha...dah melalut pasal bahasa pulak. Ok, berbalik kepada kechorr a.k.a siput pait tadi, ianya lauk feveret suami(tapi saya tak pandai masak benda ni ). Masa arwah emak mentua masih ada, bila kami balik kampung selalu dia masak kechor ni. 

Tengok cara dia masak bukanlah susah sangat, just letak dalam periuk, masukkan serai lengkuas, halia dan hirisan bawang dan cili api. Bubuh santan dan asam keping. Reneh sampai masak. See, simple je kan. Tapi suami saya akan makan sampai menjilat jari. :-)

Balik kampung  kelmarin, kakak ipar buat kechor masak lemak ni. Berselera tengok suami makan (sbb dia memang suka & dan mesti terkenangkan arwah mak juga). Saya cuba juga nak makan, tapi susah la sbb saya tak pandai nak sedut. ( suami siap kondem, Aiman lagi pandai sedut, katanya). 

Heh...susah-susah sangat tak payah la. Banyak lagi lauk lain yang boleh di makan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini