Mee Kari

Hajat saya nak masak mee kari sebagai menu berbuka puasa petang ni. Jadi pagi-pagi lagi selepas menghantar anak-anak (Aiman ke Pasti, Deena dan Nuha ke rumah pengasuh) saya dan suami ke pasar mencari bahan-bahan  yang diperlukan.

Seronok nak memasak sebab saya ada masa yang panjang untuk prepare bahan. Selalunya tergocoh-gocoh balik dari keje, nak memasak dengan waktu yang terhad, maka hidangan yang disediakan sesimple mungkin.

Kali ni, sebab dah mula cuti, saya boleh memasak dengan riang rianya didapur kecil saya tu. Seronok... Alhamdulillah, juadah yang tak seberapa tu dapat juga dipanjangkan kepada jiran-jiran yang berdekatan (sebelum ni memang tak sempat menghantar juadah sebab selalunya beli aja kat pasar Ramadhan).

Resepi mee kari ni merupakan resepi bonda saya yang tercinta dan selalu menjadi pilihan saya bila nak masak mee kari. Tak pernah lagi cuba resepi lain. Saya letakkan pula resepi itu disini supaya ia menjadi warisan turun temurun. 

Kepada sesiapa yang nak mencuba resepi ni silalah...



Mee Kari My Mom Style
by Shikin @ Dari Dapur ummi

Bahan-Bahannya

Mee
- mee kuning secukupnya (celur di dalam air panas dan toskan)

Kuah
2 ulas bawang putih*
5 ulas bawamg merah*
1/2 inci halia* ( bahan-bahan bertanda * dikisar atau ditumbuk)
3 bungkus serbuk kari ikan
2 bungkus serbuk kari daging
6 cawan santan ( drpd sebiji kelapa)
1/2 ekor ayam
1kg kerang (rebus dan ambil isinya sahaja)
5 keping fish cake
kacang panjang / sawi 
garam secukup rasa

Bahan Hiasan
Daun Bawang, Daun Sup, Cili Merah (dihiris)
Taugeh (dicelur)
Telur ( direbus)
Bawang Goreng
Tauhu (Goreng dan hiris nipis)


Cara-cara membuatnya

  1. Leburkan bahan-bahan kisar bersama-sama rempah dan 2 cawan santan
  2. Biar sehingga pecah minyak dan bau rempah hilang
  3. Masukkan baki santan, kerang dan ayam. Biar mendidih.
  4. Masukkan fish cake dan kacang panjang. Biar seketika.
  5. Tuang ke atas mee.
  6. Letakkan bahan-bahan hiasan. Hidangkan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng