Sudi-Sudi Ikut Saya...

Khamis, 20 Oktober 2011

Fluffy Chocolate Banana Muffin

Muffin yang saya buat untuk acara makan-makan kat tempat kerja dan juga untuk menghabiskan 2,3 biji pisang berangan yang masak meranum atas kabinet dapur tu.

Resepi muffin jumpa masa selongkar-selongkar dalam tenet.Tengahari dapat resepi, malam terus cuba. Macam excited pulak.

Ekceli, saya tak pernah buat muffin bagai ni. Nak -nak yang kena letak dalam cup kecik-kecik cenggini. Tapi atas semangat Malaysia Boleh Akupun Boleh Apa saya usahakan juga.

Resultnya...Alhamdulillah. Menjadilah bagi saya yang tak pakar dalam bab memuffin ni. Nak tau betul-betul jadi ke tidak kenalah tanya pakar. 

Setakat untuk santapan saya dan keluarga...ok dah ni. Anak-anak pun berebut-rebut nak makan. Lepas satu...satu. "Sedapnya ummi", riuh mulut berbunyi. He he...ummi pun seronok nak memasak.

Resepi ni saya dapat daripada blog Izzah muffin lover. So, saya kongsikan di sini pulak yer...


 
Fluffy Chocolate Banana Muffin by Shikin

Bahan-bahanya

200gram tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda
80gram mentega
80gram gula
50ml susu segar
70gram pisang yang dilecek+secubit garam*saya letak 100gm
40gram serbuk koko
2 biji telur 
beberapa titik esen vanila

Saya tabur chocolate chips
*sedikit badam cincang sebagai topping*
* papercup secukupnye*





Cara-caranya
1. Ayak tepung gandum bersama, serbuk koko,  baking powder dan baking soda, kemudian pukul mentega dan gula hingga kembang, selepas itu masukan telur satu persatu, dan pukul lagi. ( masa ni guna mixer ye)- saya guna blender sbb tak der mixer
2. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar, kacau menggunakan senduk kayu atau spatula, kemudian masukkan pula pisang, esen vanila, kacau sebati. jangan over mix, takut adunan tercair nanti.
3. Sudukan adunan di dalam acuan muffin , pastikan adunan di isi 3/4 acuan untuk mendapatkan muffin yang naik mengunung, akhir sekali taburkan dengan badam cincang, bakar pada suhu 180darjah selama 20 minit ke 22 minit, sejukkan atas redai dan sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini