Sudi-Sudi Ikut Saya...

Sabtu, 1 Oktober 2011

Kerabu Suhun

Tiba-tiba teringin pulak nak makan kerabu suhun.Serius...memang teringin sungguh.

Sebenarnya saya tak pernah buat kerabu suhun ni. So, memang tak de lah resepi dalam simpanan. Tapi zaman sekarang ni nak cari resepi yang berkenan bukannya susah sangat. Apalagi...gugel aje lah...

Ada banyak resepi yang keluar bila saya gugel dalam internet. Tapi yang menjadi pilihan saya resepi kat bawah ni. 

Hasilnya...hmm menarik dengan kombinasi masa, masin dan pedasnya serta aroma daripada hirisan bungan kanta dan daun kesum. Pendek kata memang sedap lah... Saya makan ratah-ratah jer... Suami pun angkat kening...hmmm ok la tu...

Terima kasih kepada Dilla yang share resepi kerabu suhun ni dalam blognya. Minta izin share kat sini pulak ye...
 

KERABU SUHUN by Dilla
Sumber : Shikin
Bahan: 
-tentulah Suhun  
-Udang 
-Sotong (tak letak)
-Bawang putih (2-3 ulas) 
-Daun ketumbar  (tak letak)
-Bunga kantan 
-Daun Kesum 
-perahan air limau nipis (ikut tahap kemasaman yg korang suka) 
-garam & gula secukup rasa 
-optional: -Celery (tak letak) 
-lobak merah (tak letak)


Cara-cara:

1-Celur suhun dalam air yg menggelegak selama beberapa minit sehingga suhun menjadi lembut. Tapi AWAS!!! Jangan terlalu lembut. Kemudian toskan dan masukkan ke dalam mangkuk hidangan.

2-Semua jenis sayur-sayuran dihiris nipis. Masukkan ke dalam mangkuk hidangan bersama suhun.

(Daun ketumbar, daun kesum & bunga kantan tak perlu ada sekaligus. Boleh pilih salah satu, salah dua atau kesemuanya dalam kerabu korang)

3-Panaskan minyak masak, dalam 3-4 sudu makan.

(Bergantung kepada kuantiti udang & sotong yang digunakan)

4-Tumis bawang putih yang telah dicincang halus hingga bertukar warna. Tapi jangan sampai jadik warna coklat i.e. hangus. Huhuhuhu...

5- Masukkan udang & sotong. Goreng hingga udang & sotong jadi agak layu.

6- Masukkan gorengan udang & sotong ke dalam mangkuk hidangan yg telah berisi suhun & sayur-sayuran.

7- Masukkan perahan air limau nipis, garam & gula secukup rasa.Gaul hingga serasi semuanya.

8- Makan. YUM - YUM...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Tolong bagi makan sat...Cam ner?? Klik ajer...