Sudi-Sudi Ikut Saya...

Rabu, 16 November 2011

Tapai Ubi Kayu

1st time buat benda ni. He he...sesaja nak mencuba. Stok ubi kayu pulak memang banyak kat rumah ni. So, saya minta hasben cabutkan ubi kayu untuk dibuat.

Resepi tapai ni saya ambik drpd dapu AlongRoz. Dah lama dah saya copy.Ni baru berpeluang untuk mencuba.

Tapi tapai saya ni kurang manis. Mungkin sebab ragi kot... Tak perlah, sekurang-kurangnya saya dah mencuba.


Tapai Ubi Kayu
by Shikin
Sumber: AlongRoz@HomeKreation

BAHAN2:
1 kg Ubikayu
1 biji (+/- 15g sebiji) Yis Tapai - hancurkan
2 sb Gula



CARA2:
  1. Kopek ubi kayu & bersihkan sehingga betul2 bersih. Potong mengikut saiz yg anda suka.Rebus sehingga 3/4 masak.Sejukkan sepenuh nya.
  2. Campurkan yis & gula. Taburkan ke atas dasar bekas plastik. Aturkan ubi kayu ke atasnya & ulangi taburan yis & susunan ubi kayu sehingga habis.
  3. Bungkus bekas plastik dgn kain tebal & simpan di tempat gelap selama 36 jam.
  4. Ubi kayu akan jadi lembut bila tapai sudah 'masak'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini