Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 6 Februari 2012

Cekodok Ubi

Dah lama tak makan cekodok ubi ni. Sebab bekalan ubi keledek jarang benar ada kat dapur saya.  Entah kenapa tak lah rajin sangat saya membeli keledek.

Sedangkan sebelum kahwin cekodok ubi ni lah yang selalu menjadi kudap-kudapan kami sekeluarga dipetang hari. Sebab abah kalau ke pasar jarang lupa membeli keledek. Kalau tak digoreng, dijadikan cekodok. 

Dan sebagai kakak sulung, sayalah yang selalu mengambil alih tugas emak, melecek dan menggentel aduanan keledek. Bukan sikit tu, selalunya sekilo ubi digunakan. (Untuk santapan abah, emak dan 10 orang adik beradik kami) Dah dicampur dengan tepung, mak aihhh.... jenuh jugaklah. Sempat juga layan cerita hindustan masa menggentel.

Petang Jumaat lepas rasa teringin pulak nak makan cekodok ubi. Hmmm...sesekali mengimbau kenangan masa silam. Lagipun apa salahnya makanan yang biasa saya makan tu saya hidangkan kepada keluarga saya pula.

Tak sangka pula cekodok ubi ni mendapat sambutan yang tinggi daripada anak-anak saya. Sekejap je licin pinggan.

Saya letakkan pula resepi cekodok ubi tu disini. Tapi sorrylah ye sebab tak der sukatan. Resepi orang tua-tua, main agak-agak jer...


Cekodok Ubi

Bahan-bahannya
Ubi keledek (kalau dapat keledek oren lagi bagus)
Tepung Gandum- ayak
Gula
Sedikit Garam

Cara-cara membuatnya
  1. Kopek kulit ubi, potong kecik-kecik, rebus dengan garam sikit sampai empuk. (Air untuk rebus ubi tu jangan banyak sangat. Kalau boleh cukuplah sekadar nak bagi ubi empuk dan air rebusan tinggal di dasar periuk saja)
  2. Keluarkan ubi yang telah empuk. Masukkan ke dalam bekas yang sesuai.
  3. Tuangkan gula secukupnya.
  4. Lecek ubi bersama-sama gula sehingga hancur.
  5. Masukkan ubi sedikit demi sedikit dan uli bersama-sama ubi sampai sebati (agak-agak la bagi sedang elok, kalau kurang tepung adunan lembik susah nak digentel. Kalau terlebih, adunan keras bila dah digoreng boleh dibaling kedinding pulak nanti)
  6. Bulat-bulatkan adunan dan gentel sebesar duit 50 sen.
  7. Sipa digentel, bolehlah digoreng didalam minyak yang banyak sehingga berwarna kuning keemasan. an.
  8. Angkat dan toskan.
  9. Lepas tu makan lah...tengah panas-panas tu yang sedap.(Tapi jangan pulak masuk mulut yang baru angkat daripada kuali, jang melepuh pula. Biarlah sejuk 5 - 10 minit)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini