Sudi-Sudi Ikut Saya...

Selasa, 7 Februari 2012

Mee Goreng Berdaging

Ekceli mee goreng ni dah lama dah saya buat, tapi tak pernah di publishkan. 

Memandangkan tak der projek masak-masak yang beria-ia sangat sehari dua ni, apa salahnya saya tempekkan gambar dan  resepi yang dah berkurun duk dalam simpanan.

Tengok gambar nye pun buruk sikit. Aci snap masa dalam kuali lagi. Tak sempat nak letak dalam pinggan dan hias-hias bagai. Tapi tak kisah la kan....


Mee Goreng Berdaging
by Shikin

Bahan-bahannya
1 bungkus mee kuning - Keluarkan daripada plastik dan lerai-lerai kan.
200 gm daging - rebus sampai empuk dan hiris nipis
3 ulas bawang putih
2 senduk cili kisar
2 ketul tauhu/tokua
Sos cili / sos tomato / kicap
Sawi
Garam dan gula
Sedikit minyak

Cara-cara membuatnya
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih sehingga kekuningan.
  2. Masukkan cili kisar. Masak cili sehingga garing.
  3. Masukkan kesemua jenis sos dan kicap serta garam dan gula secukupnya.
  4. Masukkan pula daging dan tauhu. Biar sekejap supaya semua bahan sebati.
  5. Tuangkan sedikit air rebusan daging.
  6. Pecahkan telur (optional). Kacau sekejap.
  7. Bolehlah masukkan mee kuning.(kalau saya, saya suka basuh dulu mee tu sebelum digoreng, tapi terpulang kepada stail masing-masing)
  8. Kaup balikkan supaya mee dan bahan tumis bergaul mesra.
  9. Masukkan sawi. 
  10. Teruskan menggoreng sehingga mee masak. Padamkan api.
  11. Hidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini