Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 10 September 2012

Bingka Ubi Kayu

Dah dekat seminggu En. Tahiri cabut ubi pulut yang ditanam di depan rumah. Hari-hari dia asyik tanya, "nak buat apa ubi tu??" Saya pulak sebab rasa tak dan sangat jawab, "nanti la bang, tunggu hari cuti..."

Ironinya, cuti hujung minggu baru-baru ni pun tak sempat buat. Ntah apa  yang disibukkan sangat...

Kelmarin bila dia call saya kat ofis dan tanya lagi, saya cepat-cepat jawab, "ok, abang beli la santan 1/2 kilo. Ptg ni balik keje kin buat..."

Saya tau, suami saya mesti suka bila dengar jawapan saya tu (ye lah dah seminggu ubi tu duk tergolek dalam besen, lama-lama takut masuk angin. Langsung tak boleh guna)

Maka , petang tu, saya usahakan juga untuk membuat seloyang bengkang ubi, itupun dengan bantuan En. Tahiri.(thanks e. suami yang budiman, kamu memang selalu suka membantu bila saya sibuk2 kat dapur)


BENGKANG UBI
by Shikin

Bahan-bahan

2kg Ubi Kayu - disagat/diperah air. Air perahan ubi dibiarkan seketika sehingga hening dan sagunya mendap. Buang air dan ambil sagu untuk di campur dengan adunan bengkan nanti. 
550ml santan (drpd sebiji kelapa)

1/2cawan tepung gandum

300gm gula

sedikit garam

pewarna kuning (optional)


Cara Membuatnya
  • campur kesemua bahan,gaul sebati
  • tuang adunan kedalam loyang
  • masukkan ke dalam oven
  • bakar selama 30-45 minit (sehingga masak)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini