Tomyam Ikan Kuah Putih

Pertama kali saya makan tomyam isi ikan ni kat restoran Redza BKH. 

Mula-mula rasa query juga bila rakan sekerja saya pesan tomyam ikan. Tomyam ni kuahnya putih. Macam letak santan or susu cair. Tak tau lah macam mana rasanya...


Tapi bila dah makan, hmm...SEDAPnya... 

Bila saya bawa En. Tahiri pula makan kat sana, dia pun puji kata tomyam tu sedap. Semangkuk tomyam dengan 2,3 keping isi ikan harganya RM6-7. Ok lah tu...

Sekali En.Tahiri buat suggestion, "apa kata kita beli ikan, pas tu buat tomyam macam ni..."

Heh...betul ka nak buat sendiri, tak pernah cuba tomyam ikan ni. Dah tu selalu masak tomyam kuah dia merah.


Last-last saya cuba jugak, berdasarkan pemerhatian saya keatas bahan-bahan yang ada dalam mangkuk tomyam masa makan kat Redza hari tu. 

Rasanya semua dah ok, cuma bila saya masukkan santan rasa dia lain macam sikit. Tapi bila dah sebati dengan kuah ok jer. Sedap kata En. Tahiri dan Aiman . Siap hirup sampai tinggal mangkuk. Aiman pulak request suruh buat lagi.

Kalau dah macam tu kata orang dalam rumah, bolehla  buat lagi lepas ni. Cuma lain kali saya nak gantikan santan tu dengan susu cair pulak.


Tomyam Ikan Berkuah Putih
By Shikin
Inspired by : Restoran Redza

Bahan-Bahan
1 ekor ikan siakap
1 biji bawang besar - hiris bulat
4-5 biji cili merah -tumbuk2 sikit bagi pecah, tapi jgn sampai lumat pulak
10-15 biji cili padi (qtty terpulang kepada citarasa masing-masing-lebihkan kalau nak pedas, kurangkan kalau x nak)
1/2 biji lada benggala (*optional) - potong ikut suka
5 batang serai - hiris menyerong (1 batang serai tu hiris 2,3, bukan hiris nipis2 tau)
1 1/2  inci lengkuas - hiris tebal
2 inci hali - hiris tebal
4 - 5  helai daun limau purut  - potong 3 menyerong
Air perahan limau nipis 
1 batang karot
2 biji tomato - potong 4 setiap satu
cendawan butang, cendawan telinga, cendawan tiram - potong ikut suka ( saya lebih suka cendawan telinga tp sbb tak der stok kat rumah saya letak cendawan butang)
1 senduk santan - lepas ni kalau buat lagi saya akan letak susu cair pulak
Garam dan gula
Minyak untuk menumis
Air sejuk secukupnya

Cara-Cara Membuatnya
  • Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bawang besar dan cili merah sampai layu.
  • Masukkan air sejuk secukupnya untuk dijadikan kuah . 
  • Kemudian masukkan pula serai, lengkuas, halia,  cili padi. Renehkan sehingga kuah mendidih. (saya lebih suka kalau tomyam ni lebih pedas, tp sbb makan dengan anak-anak, saya kurangkan qtty cili padinya)
  • Masukkan karot , cendawan dan lada benggala. Biar seketika.
  • Masukkan ikan. Didihkan sekejap.
  • Masukkan garam . Masukkan juga air perahan limau nipis secukupnya. (masak tomyam ni dia kena cukup rasa masamnya, baru best)
  • Masukkan santan, kacau perlahan, jgn sampai pecah minyak 
  • Akhir sekali masukkan tomato dan terus padamkan api.
  • Bolehlah dihidangkan.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Suci Dalam Debu