Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 8 Oktober 2012

Cheese Tart lagi...


Asyik bertangguh, hari ni baru menjadi.

Kena buat jugak, sebab nak menghabiskan stok tart shell dan cream cheese hari raya hari tu.

Kali ni taruk filing strawberry dan blueberry (tu pun nak ngabihkan stok tu)

Tu pun puas bersilat, bertepis dengan Nuha dan Deena. Masa kita tengah kalut isi filling dan cream cheese, masa tu lah jari halus mulus depa duk sibuk cucuk-cucuk tart tu. 

Grrr...membara jugak hati ummi tapi sabar ajelah...budak-budak kan...

Bila dah siap masak sibuk la depa berkeliting kat meja, pakat2 sua tangan...apalagi dapat sorang 2,3 bijik menyengih laa...

Hurmm...itulah anak-anakku...

Ok, jom tengok resepi. Macam biasa guna resepi tokey tart K.Am Flora JB


Blueberry & Strawberry Cheese Tart
By Shikin
Sumber : Kak Am Flora

Bahan-Bahan
Pastry
1 biji telur
100gm butter
75gm gula ising
200gm tepung gandum

satukan semua bahan, uli sampai jadi doh
bulat-bulatkan doh sebesar ibu jari dan tekan dalam acuan tart
cucuk2 sikit dengan garfu
bakar 15minit - 160c


Krim Cheese
250gm cream cheese (yang halal)
60gm gula ising
1 biji telur
Filing (yang sesuai)

pukul semua bahan hingga halus dan rata
pipekan dulu strawberry filing kemudian tutup dengan krim cheese
lorek sesuka hati (bole guna filing @ sedikit krim cheese dicampur kaler pink/merah)
masukkan dalam oven, bakar sekejap (5 minit - 170c)
keluarkan daripada oven. letak tart dalam papercup yang sesuai. (kalo tak letakpun tak per)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini