Cili Jeruk


Memandangkan banyak bekalan cili daripada kebun En. Tahiri, separuh saya buatkan sebotol cili jeruk. Boleh lah dimakan dengan makanan2 bergoreng spt mee, kue teow dsbgnya. Ramadhan pun dah dekat ni...

Resepi cili jeruk ni saya ambik daripada satu website tapi saya lupa nak linkkan. So kredit untuk tuan punya resepi dan saya share kat sini yerrr....



CILI JERUK
By Shikin

Bahan-Bahan Dan Cara Membuatnya:
  1. Cili hijau / cili padi dibasuh dan dipotong (cross cut) mengikut size ketebalan yang dikehendaki. Di rendam dalam air kapur ( sedikit kapur masakan dilarutkan dalam air)..selama 1-2 jam untuk mendapatkan keranggupan dan kekentalan cili. Bersihkan dengan dgn air sekurang-kurangnya 3 X kali sebelum digunakan.
  2. Cuka dengan gula dimasak dalam bekas stainless steel di atas api yang kecil.. Masukan sedikt garam . Jangan sampai mendidih..suhu yang diperlukan cuma 60-70 darjah centigrade. Tutup api dan masukkan potongan cili anda kedalam air cuka tersebut. Dalam 30-45 minit cili jeruk anda boleh digunakan. 
  3. Yang berlebihan kita perlu simpan dalam peti sejuk kerana kita tak gunakan sodium Benzoate sebagai awet makanan. Sekiranya nak jual dalam botol gunakan Sodium Benzoate dlm kadar yang diluluskan oleh WHO.

Ulasan

  1. salam..

    cili jeruk ni memang best..makan dengan sup memang okey..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bbwana : betul tu. Cili jeruk ni penambah rasa...

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng