Sudi-Sudi Ikut Saya...

Khamis, 13 Jun 2013

Lepat Labu Bersagu


Pertama kali saya buat lepat labu ni sendirian berhad. Sebelum2 ni biasa jugak buat, tapi bersama-sama arwah mak mentua. 

Tu pun saya tak tengok sangat cara dia meggaul adunan. Apa bahan yang dimsukkan pun saya tak tahu. Yang pasti labu mestilah ada kan...

Saya cuma jadi tukang balut lepat jer...

Dah lama tak makan lepat labu ni. Dulu masa arwah ada dia mmg selalu buat sbb lepat ni salah satu kuih kegemaran En. Tahiri.

Mesti En. Tahiri terkenangkan nostalgia bersama arwah bila makan lepat ni. Biarpun tak sama seperti yang emaknya buat, sekurang-kurangnya dapat mengimbau kenangan.


Lepat Labu Bersagu
By Shikin

Bahan-bahan ( anggaran 20 lepat )
600gm labu yg telah dibuang kulit
3/4 cawan tepung gandum
3/4 cawan tepung beras
1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan sagu
1/2 cawan gula
kelapa parut putih dan sedikit garam digaul bersama utk intinya
daun pisang secukupnya

Cara-cara
mula2 rebus labu hingga empuk dan toskan...kemudian lecekkan labu tadi didalam mangkok. selepas itu..masukkan tepung gandum dan tepung beras....gula..sagu....dan santan...kacau2 rata....

sediakan daun pisang...letak adunan tepung labu tadi..dan letakkan inti kelapa didalamnya...balut kemas..macam balut kuih lepat. buat sampai habis dan susun didalam loyang pengukus

panaskan kukusan....bila air dah didih..masukkan loyang yg berisi lepat tadi dan kukus selama 25 minit....bila dah masak tunggu sejuk skit dan bolehla dimakan....boleh buat utk sarapan pagi atau minum petang....:)

3 ulasan:

  1. sedapnya. syikin mmg rajin betul. dah ada beberapa resepi kzie cuba dari syikin. terutamanya mknn & kuih lama-lama. ye la...tak sempat berguru dgn mak dulu.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. k.zie, tak der la rajin mana pun. Sekadar buat untuk makan sekeluarga. Saya pun cuba2 resepi yg digoogle k.zie. Alhamdulillah, jd. Ye lah dulu pun tak sempat nak berguru ngan arwah mak mentua... :)

      Padam
    2. k.zie, tak der la rajin mana pun. Sekadar buat untuk makan sekeluarga. Saya pun cuba2 resepi yg digoogle k.zie. Alhamdulillah, jd. Ye lah dulu pun tak sempat nak berguru ngan arwah mak mentua... :)

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini