Mee Sanggul Goreng

Menu yang selalu enterframe dalam dapur saya...

Mee sanggul / mee bulat mmg ready stok kat umah saya. Jarang kehabisan sock. Selalunya mmg ada lah... Bila-bila teringin nak makan senang. Malam2 pun boleh masak.

Suami dan anak-anak pun suka bila saya goreng mee sanggul ni. Even lebih suka daripada saya goreng mee kuning. Biasanya goreng sebungkus mmg untuk sekali hadap jerr...


Kena ngan cili jeruk mmg best...


Mee Sanggul Goreng
By Shikin

Bahan2
1 peket mee sanggul - rendam sampai lembut
3 ulas bawang putih - diketuk
3 sudu besar cili kisar *
2 sudu besar sos cili*
1 sudu besar sos tomato*
1 sudu besar kicap* (qtty bahan bertanda * boleh diubahsuai ikut citarasa masing2)
2 biji telur - x letak punn
sotong, udang, ayam (ikutlah nak letak apapun, saya guna udang, fishball dan fishcake)
sawi, kobis, karot (saya letak sawi)
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis

Cara2

  1. Panaskan minyak, tumis bawang putih sehingga berwarna keemasan
  2. Masukkan cili kisar. kacau sehingga cili masak
  3. Masukkan sos cili, sos tomato dan kicap. kacau lagi.
  4. Masukkan sotong, sayur2 yang keras (batang sawi, karot ect)
  5. Perisakan dengan garam dan gula secukupnya
  6. Pecahkan telur, kacau sekejap, terus masukkan mee sanggul yang telah ditoskan. Kacau sebati
  7. Masukkan sawi. Kacau sebentar. Padamkan api.
  8. Media untuk dihidangkan

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng