Sudi-Sudi Ikut Saya...

Khamis, 13 Jun 2013

Puding Roti Marble Lagik...Kikiki


Tu la...kalau dah start buat, asyik buat yang itu2 lah jugak.

Sebenarnya saya buat puding ni untuk majlis pertunangan sepupu saya, Buraidah baru-baru ni.

Tak sempat dah nak buat benda-benda lain, rasanya puding ni pilihan yang tepat sebagi buah tangan untuk majlis tersebut.

Saya buat sebanyak 2 loyang bersaiz 10 x 10. Untuk muat 2 loyang ni aduan asal saya gandakan 4. Setiap adunan 2 kali ganda.


Tu pun ada lebih sikit2 jadi saya masukkan dalam cup kecik macam dalam gambar dibawah. Bolehlah juga disantap oleh suami dan anak-anak.



PUDING ROTI MARBLE

By Shikin
Sumber : Hana Myresepi

Bahan-bahan ( satu loyang 7x7 ) -  untuk loyang 10 x 10  gandakan 2 adunan 

4 keping roti 
2 biji telur 
1/2 cawan susu pekat 
170ml susu cair 
8gram serbuk agar2 
1/2 cawan gula - bleh kurangkn 
2 sudu besar butter/marjerin (cairkan) 
3 1/2 cawan air = hana guna cwn biasa 230ml. 
2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco) 

Cara-cara 



  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk. 
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. Matikan api. 
  4. Bahagi kepada 2. Satu adunan biarkan warna asal. Dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. Kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2.
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. Sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. 
  6. Ulang hingga habis! Ketika melapis @ me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku. 
  7. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini