Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 22 Julai 2013

Kari Udang

Menu sahur 11.

Masa beli udang ni, kata penjualnya spesis udang galah. Tapi tengok saiznya, alaa...cinnonet jerr.. 

Saya ambil jugak lah dlm 20 ekor mcm tu. Dalam hati duk berkira2 nak buat gulai/kari. 


Kari Udang
By Shikin

Bahan-Bahan
350gm udang (sederhana besar)
2 ulas bawang putih ~ dimayang
3 ulas bawang merah ~ dimayang
1 bungkus serbuk kari ~ bancuh dengan sedikit air (jadikan paste)
2 pelepah daun kari ~ lurut drpd tangkai
santan (rm1.00)
1 batang karot - potong menyerong
1-2 keping asam gelugur
1 biji tomato masak - belah 4
Garam secukup rasa
Air
Sedikit minyak untuk menumis


Cara-cara :
  • Bersihkan udang (saya potong sedikit dibahagian muncung dan ekornya). Bilas dan toskan. letak tepi kejap.
  • Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih dan daun kari hingga kekuningan.
  • Masukkan paste kari. Tumis sampai garing dan pecah minyak.
  • Masukkan santan. Kalau santan pekat, bolehlah tambah dengan air secukupnya. Terpulanglah nak kuah pekat atau cair. Masukkan asam gelugur.
  • Bila kuah dah mendidih masukkan udang dan karot.
  • Masukkan juga garam. Rasa masin secukupnya.
  • Masukkan tomato, biar sebentar. 
  • Padamkan api. Bolehlah dihidangkan.

Bila dah masak saiznya lagilah comel. Mengerekot isi udang tu, nampak kepala ja yang besar... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini