Mee Tulang M.Cik Salmah


Nak bg nama apa saya pun tak tau. Nak kata mee bandung, tak la bandung sangat pun. Mee rebus...pun bukan dia. Mee kuah??? Ala...ala...kot. 

Lastly, mee tulanglah. Sebab bahan utama dalam penghasilan mee ni adalah air rebusan tulang. 

Resepi ni saya skodeng drpd sepupu saya, sbb tertarik dengan gambar mee yg dia tayang dalam FB. Bila saya tanya,  resepi yang dia bagi simple betul. Rasa cam senang nak buat. 

Sepupu saya cuma bagitau bahan-bahan yang dimasukkan dalam resepi tu. Banyak mana bahan yang digunakan tak pula diberitahu. agak-agaklah biar secukup rasa.

Asal resepi daripada ibunya (m.cik Salmah), iaitu m.cik saya sendiri. Tu yang jadi nama mee tulang m.cik Salmah tuuu...hehehe Resepi ni pun dah lama saya dapat.

Sempena dengan hari raya baru2 ni baru sempat cuba. Memandangkan En. Tahiri nak jemput 2,3 orang sahabat2nya beraya kat rumah, maka saya sediakan mee ni sebagai juadah hidangan. Boleh juga saya asingkan sikit untuk dibawa ketempat kerja esok hari.


Mee Tulang
By Shikin
Sumber : Nafsiah (My Cousin)

Bahan & Cara

Mee
Mee Kuning 
  • celur dalam air panas. 
  • Angkat, siram dengan air sejuk dan tos. Ketepikan.
Kuah
Tulang (saya guna atr 1kg - 2kg)
Daging (1/2 - 1kg) 
Cili kering (dlm 15 - 20 tangkai)*
Bawang Merah (10 - 15 ulas)*
Bawang Putih (3 - ulas)- *kisar halus 
Tomato sup (1 tin)
Cili Sos (secukupnya)
Sayur - sawi, karot(disagat ), tomato
Garam dan gula secukupnya
Air secukupnya
  • Rebus tulang dan daging. Bila dah cukup empuk keluarkan daging dan tulang. Kikis isi yang ada kat tulang. Manakala daging dihiris nipi.
  • Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan-bahan kisar. Biarkan sampai garing dan pecah minyak. Tuangkan tomato sup dan cili sos. Kacau sebati.
  • Masukkan air rebusan daging. Tambah air ikut kadar yang diperlukan. Perisakan dengan garam dan gula secukupnya. 
  • Masukkan sawi, karot dan tomato serta air bancuhan tepung jagung.
  • Biar sampai mendidih. Tuangkan kuah keatas mee yang telah diletakkan dalam pinggan.
  • Hiaskan dengan bahan2 tabur.
  • Sedia unutk dinikmati.
Bahan Hiasan

Fishcake - celur & hiris nipis
Fishball - celur & hiris nipis
Tauhu - goreng dan dihiris nipis
Telur rebus
Cili merah - hiris nipis
Daun sup & daun bawang 
Bawang goreng
Limau nipis




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng