Sudi-Sudi Ikut Saya...

Rabu, 29 Mei 2013

Bengkang Ubi

Yang ni pun edisi tayang gambar jer. Buat masa cuti sem baru2 ni. Ubi kayu hasil daripada kebun sekangkang kera depan rumah tu. 

En. Tahiri duk gaduh sangat nak buat apa ngan ubi tu, maka saya kata "cabut bawak mai bang, kita buat bengkang."




BENGKANG UBI
by Shikin

Bahan-bahan

2kg Ubi Kayu - disagat/diperah air. Air perahan ubi dibiarkan seketika sehingga hening dan sagunya mendap. Buang air dan ambil sagu untuk di campur dengan adunan bengkan nanti. 

550ml santan (drpd sebiji kelapa)

1/2cawan tepung gandum 

300gm gula 

Sedikit garam

Pewarna kuning (optional)

Cara Membuatnya

  • Campur kesemua bahan,gaul sebati
  • Tuang adunan kedalam loyang
  • Masukkan ke dalam oven
  • Bakar selama 30-45 minit (sehingga masak)

Puding Roti Marble

Hasil godekan atas dapur beberapa minggu sudah, ttp sbb kesuntukan masa, baru sempat nak update.

Macam biasa, layan ajerlah...



PUDING ROTI MARBLE

By Shikin
Sumber : Hana Myresepi

Bahan-bahan ( satu loyang 7x7 )
4 keping roti 
2 biji telur 
1/2 cawan susu pekat 
170ml susu cair 
8gram serbuk agar2 
1/2 cawan gula - bleh kurangkn 
2 sudu besar butter/marjerin (cairkan) 
31/2 cawan air = hana guna cwn biasa 230ml. 
2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)


Cara-cara 
  • Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk. 
  • Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td. 
  • Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. Matikan api. 
  • Bahagi kepada 2. Satu adunan biarkan warna asal. Dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. Kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2!
  • Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. Sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. Ulang hingga habis! Ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku. 
  • Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

Khamis, 23 Mei 2013

Jenahak Bersos Plum


Jenahak Bersos Plum
By Shikin

Bahan-Bahan

3 keping isi jenahak - letak garam kunyit dan goreng sampai masak. Kalau boleh jangan garing sangat.
5 ulas bawang merah - mayang halus
3 ulas bawang putih - mayang halus
1 inci halia - hiris memanjang
1 labu bawang besar - hiris
1 biji cili merah - hiris
2 sudu besar cili kisar
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos plum
Garam dan gula secukupnya
Minyak

Cara-cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia sampai kekuningan.
  2. Masukkan cili kisar. Kacau sampai cili garing.
  3. Masukkan sos cili dan  sos plum. kacau lagi.
  4. Tambahkan pula cili hiris dan bawang besar.
  5. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
  6. Masukkan isi jenahak yang telh digoreng. Kaup balikkan sehingga semuanya mesra sebati.
  7. Padamkan api.
  8. Sedia untuk dihidang

Kerabu Pelam

My taste my style...bahan-bahan apa yang adalah...


Kerabu Pelam
By Shikin

Bahan-bahan
Sebiji pelam - sagat panjang2
Segenggam ikan bilis - goreng garing.
1 cawan kacang tanah - goreng tanpa minyak. Tumbuk kasar.
1 labu bawang besar - hiris nipis
1 biji cili merah - hiris nipis
3-4 biji cili padi - hiris nipis
1-2 sudu sos ikan
Garam dan gula secukupnya

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk. Gaul sebati
  2. Pastikan semuanya cukup rasa.
  3. Hidangkan.


Tomyam Ayam

Datang mengemas blog yang bersawang ni. Dah lama tak update, rasa mengong sekejap kepala otak ni. Hehehe...


Malas nak berceloteh panjang. Nak tempek jer  gambar-gambar yang dah lama diambil, tapi sebab tak menyempat nak update maka terperam jer dalam kamera tu. 

Tinggal gambar je lah yer...bendanya dah lama hadam dalam perut.


Masak ni dah lama dah. masa cuti hari tu. Ada tomyam ayam, kerabu pelam dengan jenahak bersos plum. Resepi ikut suka sendiri dan menggunakan bahan-bahan yang ada kat dapur. 

Letak jer lah resepi kat sini...


Tomyam Ayam
By Shikin

Bahan-Bahan (secukupnya)
Ayam - goreng sekejap dengan sedikit minyak/tanpa minyak untuk matikan air ayam
Pes Tomyam
Serai - hiris/ketuk
Bawang Besar - hiris
Cili merah / cili padi - hiris/ketuk
Daun limau purut
Jus limau nipis
Air
Garam
Bunga kobis, karot 

Cara-cara
  1. Masukkan ayam, air, pes tomyam, serai, bawang besar cili merah/cili padi kedalam periuk. Hidupkan api. reneh bahan-bahan tersebut secukupnya.
  2. Masukkan karot, bungan kobis dan daun limau purut.
  3. Perasakan dengan garam dan jus limau. Pastikan tomyam berperisa secukupnya. (cukup masam, masin, pedas)
  4. Padamkan api. Hidang panas-panas.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini