Sudi-Sudi Ikut Saya...

Selasa, 31 Disember 2013

A Lovely Fruit Cocktail

Buat hujung minggu baru-baru ni... 

Hmm...nyaman jerr rasa anak tekak dapat layan FC musim-musim panas cam ni. 

Sumi jer yang melampung, buahnya dah tenggelam kebawah..

Resepi boleh tengok kat sini


Posing dlm periuk je FC ni...tak sempat dah nak masuk dalam mangkuk @ gelas yang vouge the vass...hehehe...

Mee Tulang

Buat jamu adik-adik yang berkunjung ke rumah baru-baru ni....


Mee Tulang
By Shikin
Sumber : Nafsiah (My Cousin)

Bahan & Cara

Mee
Mee Kuning 

  • celur dalam air panas. 
  • Angkat, siram dengan air sejuk dan tos. Ketepikan.


Kuah
Tulang (saya guna atr 1kg - 2kg)
Daging (1/2 - 1kg) 
Cili kering (dlm 15 - 20 tangkai)*
Bawang Merah (10 - 15 ulas)*
Bawang Putih (3 - ulas)- *kisar halus 
Tomato sup (1 tin)
Cili Sos (secukupnya)
Sayur - sawi, karot(disagat ), tomato
Garam dan gula secukupnya
Air secukupnya

  • Rebus tulang dan daging. Bila dah cukup empuk keluarkan daging dan tulang. Kikis isi yang ada kat tulang. Manakala daging dihiris nipi.
  • Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan-bahan kisar. Biarkan sampai garing dan pecah minyak. Tuangkan tomato sup dan cili sos. Kacau sebati.
  • Masukkan air rebusan daging. Tambah air ikut kadar yang diperlukan. Perisakan dengan garam dan gula secukupnya. 
  • Masukkan sawi, karot dan tomato serta air bancuhan tepung jagung.
  • Biar sampai mendidih. Tuangkan kuah keatas mee yang telah diletakkan dalam pinggan.
  • Hiaskan dengan bahan2 tabur.
  • Sedia unutk dinikmati.


Bahan Hiasan

Fishcake - celur & hiris nipis
Fishball - celur & hiris nipis
Tauhu - goreng dan dihiris nipis
Telur rebus
Cili merah - hiris nipis
Daun sup & daun bawang 
Bawang goreng
Limau nipis

Jumaat, 27 Disember 2013

Serawa Pisang

Pisang hasil tanaman En. Tahiri dari kebun sekangkang kera di depan rumah sana..



Resepi tengok kat sini

Selasa, 17 Disember 2013

Lunch Set

Sup siam, kubis goreng pedas, ulam-ulaman dan sambal bilis goreng serta telur dadar.


Kubis goreng pedas






Telur dadar.


Jom makan...

Jumaat, 13 Disember 2013

Cendawan Crispy Dan Ayam Goreng Kunyit

Lamanya tak hapdet bloggg...

Hmm...tak tau la nak kata macam mana...memang malas sungguh-sungguh.

Nak kata tak masak...masak la jugak...

Lepas masak ambil gambar, tapi tu lah...dok sengap dalam kamera tu je lah...hehehe

Kali ni nak tayang cendawan crispy dengan ayam goreng kunyit.

Ok letak resepi yerrr...


Cendawan Crispy 
By Shikin

Bahan-Bahan
Cendawan
Serbuk kari daging
Garam
Serbuk perasa
Tepung beras campuran

Cara-Cara

Siat-siat cendawan.

Bancuh serbuk kari daging, garam dan serta serbuk perasa dengan sedikit air.

Gaul cendawan dalam  bancuhan serbuk kari daging, angkat dan toskan.

Kemudian golekkan atas tepung beras.

Goreng dalam minyak yang betul-betul panas sampai garing.
Angkat dan toskan.



Ayam Goreng Kunyit
By Shikin

Bahan-Bahan
Ayam
Garam
Sebuk Kunyit
Bawang besar
Cili Kering

Cara-Cara

Gaul ayam dengan garam kunyit


Panaskan minyak. Masukkan ayam, goreng sampai agak garing.

Masukkan bawang besar dan cili kering.

Goreng sampai bawang layu. Padamkan api.

Angkat dan hidangkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini