Sudi-Sudi Ikut Saya...

Rabu, 12 Mac 2014

Kek Pisang Gebu


Ni pun projek hujung minggu baru-baru ni. Pisang berangan yang tak sampai sesikat tu dah masak ranum sangat. Resepi ni pulak memang dah lama save dalam draft, inilah masanya untuk mencuba..:) 

Alhamdulillah, feedback daripada suami dan anak-anak, diorang suka dengan kek ni.



KEK PISANG GEBU
By Shikin
sumber: izah daut, dapur kaknona

Bahan-bahan:

150 gm pisang
200 gm tepung gandum
160 gm gula kastor
3 biji telur
120ml minyak masak
1 sudu besar ovallate *tak nak bubuh pun tak apa
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanila
Coklat rice - saya tambah


Cara membuatnya:
1. Panaskan oven suhu 170˚C. Griskan loyang dengan butter dan lapik dengan kertas minyak.
2. Pisang dilecek dan ketepikan.
3. Ayak tepung gandum,baking soda dan baking powder, ketepikan.
4. Putar gula dan telur hingga kembang. Masukkan pisang , esen vanila dan ovallate, putar sekejap.
5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit, putar sekata.  Masukkan minyak. Gaul sekata.
6. Bakar pada suhu 170˚C sehingga 45minit @ masak.
7. Sejukkan dulu kek di atas redai baru keluarkan dari acuan..Sedia untuk dhidangkan..

1 ulasan:

  1. Memang gebu... dan yang pentingnya... sedap...hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini