Sudi-Sudi Ikut Saya...

Selasa, 8 Julai 2014

Nasi Ulam


Nasi ulam cara saya...very simple...

Bila sebut nasi ulam, tentulah ulam menjadi bahan utamanya. Ulam yang macam dalam gambar kat bawah ni...


Ulam tu En. Tahiri beli kat nat Tok Jalai baru2 ni. Macam2 jenis ulam yang ada, ada kot dekat 10 jenis.  Adalah satu dua jenis yang saya kenal, macam daun kunyit, daun limau purut, daun kaduk. Setengahnya sampai stak tau nama daun apa..haha.  


Daun yang jenis kecik tu saya tumbuk dengan serai, lengkuas, bawang merah dan cili padi. Manakala daun yg besar sikit saya racikkan halus2.

Bila dah siap di tumbuk, gaul dengan nasi panas. Saya letak juga kerisik sikit. Daun yang dihiris pun gaulkan sekali. Jangan lupa perah limau nipis, bagi rasa masam2 sikit (tp jgn masam sgt yaa...)


Boleh makan nasik ulam ni dengan lauk yang sesuai macam ayam goreng berempah dalam gambar kat atas. Yang ni pun main taram ja rempahnya. Saya tumbuk 3 ulas bawang merah, jintan manis, jintan putih dan lada hitam. Kemudian gaulkan ayam dengan bahan2 tu. Tambah serbuk kunyit dan garam. Lepas tu goreng sampai masak. Masa goreng tu, taburla daun kari untuk mendapatkan aroma yang wangi. 


Pelengkapnya timun dan telur masin. Jangan lupa keropok ikan (kalau ada). Limau nipis tu sebagai tambahan. Kalau nak nasi rasa lebih masam, perahkan.



2 ulasan:

  1. sedapnye lahai.... saya pernah rasa berapa kali je nasi ulam ni...insyaallah akan cube untuk buke puase ni...hhuhuhuuh
    saya suka tgok blog ni ...mcm2 resepi ada...idea nk bukak pose...x buka lg da kecur...

    btw,, jom singgah2 blog saya.. im new in blogging.. lensamerah.blogspot.com

    enjoy reading...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Azlina : cubalah. memang sedap berbuka dengan nasi ulam. Bulan puasa jer teringin nasi ni. Bulan lain tak buat pun...hihihi

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini