Sudi-Sudi Ikut Saya...

Selasa, 6 Oktober 2015

Mee Tulang Noxxa


 Stok tulang ada dalam peti ais, baru lepas raya haji kannn... So...kita buat mee tulang lah...

Guna resepi yang selalu saya buat...boleh tengok resepinya disini atau disini.

Daging dan tulang rebus dengan periuk Noxxa, HP 45 minit kemudian baru tuangkan bahan-bahan yang ditumis.

Nasi Lemuni Best With Noxxa


Nasi lemuni untuk breakfast baru-baru ni. Kegemaran kami sekeluarga. 



Nasi Lemuni 
By Shikin 
Bahan-Bahan 

Nasi 
3 pot beras  
Santan 
Daun lemuni (Blend dengan air dan tapis)
Garam 
1/2 sdt halba 
1/2 sdt lada hitam 
1 inci halia - hiris memanjang

Cara-cara 
Basuh beras bersih2 dan toskan. 
Kmdn masukkan kedalam periuk. 
Tuang santan dan air perahan daun lemuni  secukupnya (sukatan santan dan air sebanyak 4 pot beras)
Masukkan halba, lada hitam, dan halia. 
Perasakan dengan garam secukup rasa 
Tekan butang HP sebanyak 7 kali. Tekan butang on. Biarkan sampai nasi masak. 
Bila masa Hp dah tamat, pusingkan tombol wap ke titik steam. Lepaskan wap sepenuhnya. Tunggu sampai semua wap habis. Buka tudung periuk dan gemburkan nasi biar sekata.
Hidang nasi bersama-sama sambal dan bahan pelengkap



Sambal Nasi Lemak
By Shikin

Bahan
20 tangkai cili kering
1 labu bawang besar
Minyak
Asam keping
Air (jika perlu)
Garam dan gula secukupnya

Cara
Blend halus cili kering dengan bawang besar. 
Panaskan minyak. Tumis cili kisar sampai pecah minyak.
Masukkan sedikit air.
Masukkan garam dan gula secukupnya.
Masukkan juga asam keping.
Padamkan api apabila sambal dah cukup masak


Telur Rebus


Ikan bilis dan kacang tanah goreng

Jumaat, 2 Oktober 2015

Ketupat Palas & Rendang Ayam Opah

Menu raya haji baru-baru ni...


Ketupat Palas
By Shikin

Bahan2
1kg beras pulut
250 gm santan / 2 biji kelapa (santan tu agak-agak boleh tenggelam pulut lebih seruas jari)
Garam

Cara
Rendam beras pulut semalaman (kalau pulut susu x payah rendam). Basuh bersih dan toskan.
Masak santan dan garam sampai mendidih. 
Kemudian masukkan pulut.
Kacau sampai santan kering.
Balut pulut dengan daun palas (cara balut bole google yer..)
Dah siap balut letak dalam periuk.
Rebus sampai ketupat betul2 masak - Saya rebus ngan Noxxa. HP dalam 7 minit macam tu...


Rendang Ayam Opah
By Shikin
Sumber : Facebook

Bahan2
1 ekor ayam
2 cawan santan
2 sudu besar kerisik
2 helai daun kunyit diracik halus
Minyak untuk menumis
Garam & gula secukup rasa

Bahan kisar
21 tangkai cili kering
2 labu bawang besar
4 ketul kunyit hidup
1 sudu ketumbar
2 biji buah keras
4 batang serai
3 inci halia
3 inci lengkuas

Cara
Tumis bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak
Masukkan santan dan ayam, gaul rata.
Tutup kuali dengan tudung kukus dan biarkan sebentar. Kecilkan api.
Masukkan kerisik dan kacau rata.
Perasakan dengan garam dan gula.
Masukkan daun kunyit. Kacau sebati.
Siap untuk dihidang.

Rendang Daging Noxxa

1st try masak rendang daging guna periuk noxxa. Ambik masa tak lama. Lebih kurang 1 jam macam tu. Hasilnya...sangat memuaskan. Daging pun lembut elok ja...

Resepi rendang daging yang biasa saya gunakan, cuma cara memasak menggunakan periuk noxxa memudahkan cara memasak.


Rendang Daging Noxxa
By Shikin

Bahan-Bahan
1 kg daging - potong kecil kmdn basuh dan toskan
15 tangkai cili kering*
10 ulas bawang merah* (kisar bahan bertanda * sampai lumat)
5 batang serai - dititik
2 inci lengkuas - diketuk
2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
2 tangkai daun limau purut
Sehelai daun kunyit - simpulkan
garam secukup rasa

Cara
Masukkan daging, bahan kisar, serai, lengkuas dan santan ke dalam periuk. Kacau rata.
Tutup periuk. Setkan butang HP pada periuk Noxxa selama 30 minit. Alihkan juga tombol tekanan kepada pressure. Tekan On dan biarkan sampai masa tamat. 
Setelah masa tamat, alihkan tombol tekanan ke titik steam dan lepaskan wapnya.
Buka tudung periuk. Setkan butang stir fry, masukkan daun limau purut dan daun kunyit.
Teruskan memasak sampai rendang agak kering dan pecah minyak.
Sambil2 tu bolehlah diperasakan dengan garam secukupnya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini