Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 30 September 2013

Roti Bakar Dengan Kacang Phool

Mmmm...akhirnya, Roti bakar dengan kacang phool ni bertandang juga ke dapur saya... 

Alhamdulillah suka dengan resepi ni. Memenuhi selera suami dan anak-anak. Sebuku roti benggali hadap sepetang jerr... 

Komen juri tetap ~ mabelesss.. 

Lepas ni tak yah la tunggu sampai JDT semata2 nak makan bendalah ni. Kat rumah pun boleh makan. Homemade pulak tu...

Kalau tak silap ambik resepi ni dari dapur Cendana kasih. Tumpang tempek pulak resepi tu kat sini ya...


Kacang Phool
Resepi : Pak Haji

Bahan-Bahan

1 tin kacang phool
1kg daging dikisar
1 kg bawang merah - kisar
2 labu bawang putih - kisar
1sdt jintan manis - digoreng tanpa minyak dan dikisar
1 sdt jintan putih - digoreng tanpa minyak dan dikisar
1 sudu kecil ketumbar - digoreng tanpa minyak dan dikisar
1 inci halia - dikisar
1 cawan air
Sedikit minyak @ planta untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara
  • Tumis bahan yang dikisar sehingga naik bau
  • Masukkan daging dan kacau hingga masak dan empuk
  • Bila daging dah empuk masukkan semua kacang phool
  • Tambahkan sedikit air dan masak sehingga kuahnya sedikit pekat
  • Perisakan dengan garam dan gula secukup rasa
Bahan dimakan bersama
Lada hijau - dihiris
Bawang besar - didadu
Roti - dibakar dengan sedikit planta
Telur mata kerbau
Limau nipis




2 ulasan:

  1. Salam...adusss...lama tak buat kacang phool ni..tingin la plak...

    BalasPadam
  2. Salam. Thanks CK berkongsi resepi ni. Sedap. Tapi saya mungkin tersalah teknik sikit. Kacang tu saya blend dulu. Jadi halus mulus la pulak. Maybe next time ramas2 jer kott... Apapun resepi ni mmg best...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini