Sudi-Sudi Ikut Saya...

Ahad, 15 April 2012

Cucur Udang Dengan Kuah Kacang

Just nak post resepi ngan gambar sebab cucurnya dah lama habis. 

Minggu lepas lagi buat ni, masa FIL datang kerumah. Dia memang suka ngan cucur udang. Buat pula tak banyak mana, dalam 3 cawan tepung. Dah berebutlah pulak budak-budak tu dengan abah dan tokwannya, pulun makan cucur udang yan ummi masak.

Suami tanya "Awat buat sikit sangat??? "

"Aihh bang kalau beli mau 3,4 ringgit banyak tu. Biasa beli 2 ringgit tak habis pun" jawab saya. 

"Yang ni buat sendiri mana sama ngan beli punya." balas suami saya.

Hmmm...Apa signalnya??? Cucur udang yang ummi buat ni sedap yerrr sampai jadi rebutan.... He he... perasan habis...

Ok, jom tengok resepi kat bawah


Cucur Udang My Style

Bahan- Bahan

Untuk Cucur
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung kastad
Udang
Taugeh
Kuchai/Daun Bawang
Tauhu - potong 2 dan goreng garing
Timun - hiris macam hirisan rojak buah
Garam dan air suam secukupnya (Buat air garam. Masin dia tu, kira bagi sedang eloklah bila dibancuh ngan tepung nanti)
Minyak untuk menggoreng

Cara buat
  • Campurkan kedua-dua jenis tepung. Tuangkan air garam. (Guna air suam bertujuan untuk melembutkan cucur)
  • Bancuh sampai tepung sebati dan tidak berketul-ketul. Kepekatan adunan tu boleh agak-agak lah ye. Jangan pekat @ cair sangat. Biar sedang-sedang jer...( Timbuk-timbuk sikit untuk menghilangkan udara dalam tepung)
  • Masukkan udang. Gaul sebati dalam adunan tepung.
  • Masukkan pula taugeh dan kucai/daun bawang. Masa ni tepung tu kaup balikkan pelan-pelan supaya taugeh tak patah-patah atau hancur.
  • Bila semua bahan dah bergaul mesra bolehlah digoreng dalam minyak yang panas dan banyak. 
  • Angkat dan hidangkan bersama kuah kacang, tauhu goreng dan timun.
*kalau cara saya, saya  goreng dengan cara melerek tepung tu di dinding kuali. Bila masak cucur akan jadi leper dan garing.
*Boleh juga dijemput dengan tangan atau pakai sudu. Ikut keselesaan masing-masinglah.


Untuk kuah kacang
1 cawan kacang tanah - goreng tanpa minyak, buang kulit dan mesin sampai hancur.
10-15 tangkai cili kering
5 ulas bawang merah
1 inci belacan
Air asam jawa 
Air putih secukupnya
Garam dan gula

Cara membuatnya
  • Basuh cili kering , bawang (dengan kulit) kemudian soreng tanpa minyak dengan belacan. Kisar dengan sedikit air sampai halus.
  • Panaskan minyak, tumis bahan-bahan kisar tadi sampai pecah minyak. Masukkan air asam jawa. Biarkan sekejap
  • Tuangkan pula kacang tanah yang telah dikisar halus. sekiranya kuah agak pekat, bolehlah tambah air putih tadi.
  • Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Kalau kurang masam boleh tambah air asam jawa. (part ni boleh lebih atau kurangkan ikut citarasa masing-masing ya)
  • Apabila kuah mendidih dan masak dengan elok, tutupkan api. 
  • Bolehlah dicicah dengan cucur udang tadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini