Sudi-Sudi Ikut Saya...

Khamis, 23 Mei 2013

Tomyam Ayam

Datang mengemas blog yang bersawang ni. Dah lama tak update, rasa mengong sekejap kepala otak ni. Hehehe...


Malas nak berceloteh panjang. Nak tempek jer  gambar-gambar yang dah lama diambil, tapi sebab tak menyempat nak update maka terperam jer dalam kamera tu. 

Tinggal gambar je lah yer...bendanya dah lama hadam dalam perut.


Masak ni dah lama dah. masa cuti hari tu. Ada tomyam ayam, kerabu pelam dengan jenahak bersos plum. Resepi ikut suka sendiri dan menggunakan bahan-bahan yang ada kat dapur. 

Letak jer lah resepi kat sini...


Tomyam Ayam
By Shikin

Bahan-Bahan (secukupnya)
Ayam - goreng sekejap dengan sedikit minyak/tanpa minyak untuk matikan air ayam
Pes Tomyam
Serai - hiris/ketuk
Bawang Besar - hiris
Cili merah / cili padi - hiris/ketuk
Daun limau purut
Jus limau nipis
Air
Garam
Bunga kobis, karot 

Cara-cara
  1. Masukkan ayam, air, pes tomyam, serai, bawang besar cili merah/cili padi kedalam periuk. Hidupkan api. reneh bahan-bahan tersebut secukupnya.
  2. Masukkan karot, bungan kobis dan daun limau purut.
  3. Perasakan dengan garam dan jus limau. Pastikan tomyam berperisa secukupnya. (cukup masam, masin, pedas)
  4. Padamkan api. Hidang panas-panas.


1 ulasan:

  1. salam ..

    sedapnya tomyam..sya ni peminat tegar tomyam ni..huhu..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini