Sudi-Sudi Ikut Saya...

Selasa, 3 Mei 2011

Kek Coklat Kukus Mudah



Salam semua...

Hari ni saya nak kongsi satu resepi kek yang sangat mudah. Dan saya jamin kek ini merupakan kegemaran kebanyakan isi rumah. He he...rugila sape2 yang tak suka kek ni. Ok,kek yang saya maksudkan adalah kek coklat. Dah banyak kali saya buat, dan sambutannya sangat menggalakkan. (dirumah sayala...budak2 tu memang pantang jumpa bendalah yang ada coklat ni)

Nak buat kek ni pun mudah sesangat, tak perlu mixer, oven bagai. Just godek2 aje, dengan senduk nasik pun ok jugak.Janji adunan sebati. Masak pula, cuma guna pengukus. Ha...kan senang tu..

Apa2 hal kita layan gambar dulu ekkk...



Saya kukus dalam loyang saiz 7x7. Bila masukkan dalam tupperware tu muat2 aje...



Ni yang versi dah di topping dan didecorate caca merba..





Yang ni pula yang dah dipotong2 dan diisi dalam pinggan . Tinggal nak suap masuk dalam mulut je..(ekceli dah masukpun 2,3potong he..he..memang mabeles...moist sesangat)

Ok, untuk resepinya pula

Bahan A
1 cawan gula
1 cawan sebuk koko
1 cawan minyak mazola
1 cawan air panas
1 cawan susu pekat/susu cair/susu segar
1/2 cawan milo
1 sudu kecil nescafe (saya x letak)
3 biji telur

Bahan B
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
-ayak bersama 2,3x

Cara memasak..
Satukan semua bahan A hingga sebati. Masukkan bahan B. Kacau rata. Letak dalam loyang dan kukus selama 1 jam.

Topping mudah
1 cawan milo
1/2 cawan koko
1/2 cawan susu pekat
1/4 cawan air panas
kacau rata semua bahan dan tuang atas kek

Selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Tolong bagi makan sat...Cam ner?? Klik ajer...