Sudi-Sudi Ikut Saya...

Selasa, 18 September 2012

Pisang...Oh...Pisang...


Pisang tu dah 2 minggu terperuk dalam peti ais, dah nak naik lebam pun. Tak tau nak buat apa (sebenarnya mcm2 nk buat tp masa sangat kritikal) saya buat lengat jer.

Mudah dan cepat. Dan yang paling penting pisang tu tak di bakulsampahkan macam tu aja... 

Realiti hari ni, kdg2 tengok senang2 jer makanan dibuang kedalam tong sampah. Sedangkan pada setiap makanan tu ada keberkatannya...Jadi usaha sedapat mungkin menghabiskan makanan yang dimakan supaya ia tak menjadi habuan cik tong ya..


Lengat Pisang

Bahan-Bahan
12 biji pisang awak - kalau dapat yang ranum tu lagi sedap
1 cawan tepung gandum/beras
1 cawan santan 
3/4 cawan gula pasir

Cara buat
  • Lecek pisang . (saya blend bersama gula sampai halus)
  • Masukkan santan. Kacau sebati.
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Tengoklah kalau adunan dah pekat tak perlu habiskan kesemua tepung. Kalau masih cair boleh tambah tepung sikit lagi.(sambil-sambil tu boleh lah panaskan periuk kukusan)
  • Tuang adunan kedalam loyang dan kukus selama 30-45 minit atau sampai kuih masak.
  • Sejukkan sebelum dipotong.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini