Serawa Pisang

Pisang yang ditanam oleh en. suami. Betul-betul diluar pagar rumah. Tapi tak payah ambik galah untuk tolong jolokkan.

Memang dah lama saya duk intai dengan hasrat yang menggebu di dalam hati.

"Dah masak nanti pisang tu akan ku buat serawa pisang"

Alhamdulillah hasrat tercapai. Hampir 3 sikat pisang tu saya buat serawa. Tu pun ada belen 3 sikat lagi. Tengoklah nanti nak buat apa.

Tiada resepi khusus tak sempat nak sukat yang saya gunakan untuk membuat serawa pisabg ni, just buat ikut instinct dan sesedap rasa.


Serawa Pisang
by Shikin

Bahan-Bahan
Pisang (saya guna 3 sikat pisang awak yang baru masak)
Santan (daripada 11/2 biji kelapa - agak-agak tenggelam sikit pisang-pisang tu bila dah masuk dalam periuk)
Sagu biji ( saya beli RM1.00. Rebus sampai kembang. Kemudian toskan airnnya dan basuh dengan air sejuk)
Gula secukup rasa
Sedikit garam ( untuk membangkitkan lemak santan)
3-4 helai daun pandan (simpulkan)

Cara-Cara
  • pisang dipotong menyerong. ikut sukalah nak besar mana. macam saya, sebiji pisang saya potong empat. bukan apa, suami kata kalau potong kecik-kecik senang sikit nak ngap...
  • masukkan pisang dalam periuk, tuangkan santan.
  • nyalakan api, masak dengan api perlahan
  • bila kuah serawa dah mula panas masukkan gula secukupnya. masukkan juga daun pandan.
  • sentiasa kacau bahan di dalam periuk supaya kuahnya tidak pecah minyak @ tidak jadi kepala santan.
  • bila hampir mendidih, masukkan biji sagu yang sudah direbus
  • masukkan juga garam.
  • teruskan mengacau sehingga bahan-bahan sebati dan masak.
  • padamkan api.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Suci Dalam Debu