Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 17 September 2012

Lauk Simple-Simple Jer...

Biarpun kalut tetap juga nak masak hidangan makan malam untuk keluarga.

Asalnya En. Tahiri suggest supaya beli jer lauk siap dimasak kat Mama Widuri atau Lan Tabur, tapi tekak saya ni dah rasa mengkelan sangat nak telan lauk2 kedai.r

Last2 saya suruh En. Tahiri beli lauk basah, nak masak sendiri. En. Tahiri beli ayam Taiwan sekor.  

Apalagi...zup zap zup zap...nah...sup ayam ngan ayam goreng. 

Tempe plak mmg dah sedia ada dalam peti ais...hurmmm...nak masak apa ya... Ahh...goreng pun sodap ni...


Simple ajer kan?? Tapi jangan...En. Tahiri ngan anak2 makan sampai tinggal pinggan. Mulut pulak riuh berkicau, sedap ummi...sedap... Erkk...ye ke???

Mestila sedap kan...bukan sbb lauk tp sbb air tangan ummi...tu yang korang suka tu...he he


TEMPE GORENG BEREMPAH
By Shikin

Bahan-Bahan
Tempe - potong ikut suka. saya potong nipis-nipis utk mendapatkan tempe goreng yang rangup
Ikan Bilis - bersihkan, basuh dan tos.
Bawang Besar - hiris bulat
Cili Kering - potong menyerong
Tepung Beras
Serbuk Kari Daging
Garam
Kunyit 
Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  • Gaulkan tempe bersama-sama garam, kunyit dan serbuk kari. Taburkan sedikit tepung beras. 
  • Panaskan minyak. Goreng tempe sampai garing. Angkat dan toskan. Letak tepi kejap
  • Kemudian, goreng pula ikan bilis. Bila ikan bilis dan garing masukkan hirisan bawang besar . Teruskan menggoreng sehingga bawang layu.
  • Masukkan pula hirisan cili kering yang telah dipotong serong. Teruskan menggoreng sampai cili agak garing. (jgn sampai hangit pulak)
  • Akhir sekali masukkan semula tempe goreng tadi. Gaul bersama-sama bahan lain supaya sebati (tak perlu lama sangat). 
  • Kalau suka boleh masukkan daun kari untuk mendapatkan aroma yang wangi (saya tak letak sbb tak sempat nak ambik daun kari kat luar rumah)
  • Angkat dan toskan.
  • Bolehlah dihidang didalam pinggan.


Sup Ayam Pedas Masam
By Shikin

Bahan-Bahan
Ayam - potong kecil
Kentang - potong baji/potong dadu
Tomato - pootng 4
Bawang Merah*
Bawang Putih*
Halia* (*mayang halus)
Serai 
Garam
Cili Padi
Limau nipis/kasturi
Daun sup / Daun bawang

Cara-Cara
  • Isikan air secukupnya dalam periuk. Masukkan ayam, serai dan bahan-bahan yang telah dimayang . Reneh dengan api perlahan sehingga ayam lembut.
  • Masukkan pula kentang. Reneh lagi sehingga kentang empuk. Letak garam secukup rasa.
  • Masukkan tomato, biar seketika. Padamkan api
  • Ketika menghidang sup ni, bolehlah ketuk cili padi masukkan dalam mangkuk sup. Perahkan limau nipis/kasturi secukupnya.
  • Hias dengan daun bawang/sup dan bawang goreng.


1 ulasan:

  1. bestnye resepi dapur-ummi ni :-)
    boleh cuba ni..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini