Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 28 Januari 2013

Kangkung Goreng belacan


Kangkung Goreng Belacan
By Shikin

Bahan-Bahan
2 ikat kangkung
Segenggam ikan bilis
2 ulas bawang merah - dimayang
1 ulas bawang putih - dimayang
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
5 biji cili padi*
2 biji cili merah*
11/2 inci belacan* (bahan * ditumbuk)
Garam dan gula secukupnya
Sedikit minyak

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis sampai garing. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumis bahan mayang sehingga kekuningan. 
  3. Masukkan bahan-bahan tumbuk. Kacau sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan kangkung yang telah di siang dan dibasuh bersih-bersih. Kaup balikkan agar sebati dengan bahan tumis.
  5. Perasakan secukupnya. Masukkan ikan bilis goreng tadi.
  6. Kacau sehingga sayur masak sepenuhnya,.


3 ulasan:

  1. sedap sedap sedap. tambah2 kangkung kg.
    tapi kami dah takut mkn sbb kat fb ada org ltk pasal linxxx tu....
    kalau yg tanam tu, ok la, tapi sedap lagi yg kampung kan. ....ermmmm....dah terbayang....sedapnya....

    BalasPadam
  2. hmmm...mmg best k.zie...hehehe, kalau dpt kangkung selalu masak macam ni lah...mmg terbaikk . Insyaallah tak jd mcm dlm link tu kottt hehehe...

    BalasPadam
  3. hmmm...mmg best k.zie...hehehe, kalau dpt kangkung selalu masak macam ni lah...mmg terbaikk . Insyaallah tak jd mcm dlm link tu kottt hehehe...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini