Triffle Lagi

Saya buat triffle ni untuk majlis merisik adik perempuan saya, Sarah, petang kelmarin. 

Balik kerja terus ke kedai bakery nak cari swissroll tapi tak ada. Yang ada cuma kek sponge pandan. Rasanya kek sponge pun ok juga jadi saya ambik 2 biji sebab saya bercadang nak buat dua adunan triffle. Satu untuk majlis merisik dan satu lagi untuk dibawa ke tempat kerja.

Mulanya rasa cuak juga takut tak sempat siap sebelum tetamu datang. Alhamdulillah segala-galanya dipermudahkan Allah dan puding triflle ni dapat disiapkan.

Masih menggunakan resepi yang sama sebelum ni.

Puding Triple Layer (Triffle)
Resepi : Officemate
Sumber : Shikin

Bahan-bahannya
2 gulung swissroll/ kek coklat/ kek buah
1 tin fruit coktail
1 tin susu cair
1 tin air
5 sudu makan tepung kastard
5 sudu makan gula
1 kotak Jelly Crystal berperisa Strawberry/Raspberry (masak ikut arahan dalam kotak)


Cara membuatnya
  1. Potong kek dan susun dalam bekas (kalau letak dalam bekas kaca jernih lagi cantik)
  2. Tapis buah-buahan. Jirus air buah atas kek.
  3. Campur kastard, gula, susu cair, air dalam periuk. Kacau di atas api yang kecil hingga masak dan berkilat. (saya tambahkan 1 sudu besar serbuk agar-agar) Biarkan beku.
  4. Tuangkan jelly yang telah dimasak diatas kastard. (lapik senduk atau sudu sebelum menuang ke atas kasrtad supaya adunan kastard tak pecah)
  5. Sejukkan dalam peti ais terlebih dahulu sebelum dimakan.

Selain triffle, kami juga menyediakan mee goreng dang bingka tepung untuk hidangan tetamu yang datang bertandang.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng