Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 15 April 2013

Lengat Pisang

Pisang awak hasil tanaman En. Tahiri. Bila dia tebang jerr pokok pisang depan rumah tu, mulalah kepala saya ni memikirkan apa yg nak dibuat dengan pisang bersikat-sikat. 

Tu pun dah dibagi2 ngan jiran setengah tu. Kadang-kadang tak termasak, jadi habuan cik tong. Tak pun En. Tahiri letak jer kat luar, bolehla cik musang datang makan malam-malam. 

En. Tahiri request lepat pisang, tapi cam malas la pulak nak lipat2 daun pisang tu satu2. Last2 saya tuang semua dalam pelengat, lepas tu kukus. Lengat pisang tu yang paling senang. 

Saya buat dua pelengat, bawak sikit ke tempat kerja, En. Tahiri bawak sikit ke sekolah, hantar dekat mak. Alhamdulillah, ramai jugalah yg dapat merasa lengat pisang saya tu.


Lengat Pisang
by Shikin

Bahan-Bahan
12 biji pisang awak - kalau dapat yang ranum tu lagi sedap
1 cawan tepung gandum/beras
1 cawan santan 
3/4 cawan gula pasir - boleh dikurangkan kalau pisang dah manis. saya guna 1/2 cawan.

Cara buat
  • Lecek pisang . (saya blend bersama gula sampai halus)
  • Masukkan santan. Kacau sebati.
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Tengoklah kalau adunan dah pekat tak perlu habiskan kesemua tepung. Kalau masih cair boleh tambah tepung sikit lagi.(sambil-sambil tu boleh lah panaskan periuk kukusan)
  • Tuang adunan kedalam loyang dan kukus selama 30-45 minit atau sampai kuih masak.
  • Sejukkan sebelum dipotong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini