Sudi-Sudi Ikut Saya...

Ahad, 26 Jun 2011

Sup Tulang ala-ala siam.

Jumaat lepas, saya masak sup tulang kat Gulau (kg. suami). Sebenarnya minta suami belikan daging sbb saya rasa macam nak masak kerutub dengan rempah yang saya beli kat Kelantan hari tu ( he he dah berbulan beli...) Tapi suami beli tulang... hmmm tulang tak best kot masak kerutub. So, saya decide untuk buat sup.

Sebenarnya, saya lemah betul kalau nak masak-masak kat kampung suami ni. Bukannya apa, sebab rempah-ratusnya tak mencukupi. (selalunya kalau saya merancang nak masak apa-apa kat kg saya akan beli bahan-bahannya siap-siap, jadi tak la bila nak memasak nanti itu x da, ini x cukup). 

Tapi tak apa, berpegang pada prinsip kita yang buat dia..(sup) saya redah aje la. Dan saya pilih untuk memasak sup siam ( biasa sup Melayu aje...)

Kosong aje sup ni sebab x da bahan-bahan tabur. Tapi rasa dia best...

Sambal kicap sebagai penambah rasa

Tulang tu saya renehkan bersama-sama serai, lengkuas dan halia dan bawang bombay yang dihiris nipis-nipis. Masukkan juga bahan-bahan menumis (kulit kayu manis, bunga lawang, biji pelaga , bunga cengkih) serta sup bunjut ADABI (promot sket). Renehkan lagi. Perisakan dengan garam secukup rasa. Last sekali, goreng bawang putih yang telah dicincang halus hingga kekuningan. Tuangkan bersama-sama minyak kedalam periuk sup. Hmmm... siap. 

Masa nak makan tu masukkan cili api yang telah dipecah-pecahkan. Tabur daun sup dan daun bawang ( x ada, jadi saya tak letak) Perahkan  juga limau nipis. Saya sediakan juga sambal kicap untuk dicecah bersama-sama daging.

Kalau ikut cara arwah emak mentua saya daging cuma direbus bersama halia, serai dan lengkuas kemudian dicecah dengan air lawar ( betul ke spelling ni?? bunyi lebih kurang macam tu lah. Jangan tanya macam mana nak buat sebab saya tak sempat nak berguru dengan arwah. Tp rasanya memang sedap :P)

Daging goreng kicap bersama kentang.


Sayur goreng campur.

Selain sup tulang, saya juga buat daging goreng kicap serta sayur campur. Cukuplah untuk hidangan tengahari ( tengahari??? ekceli pukul 3 petang baru makan) Jumaat tu.  Suami puji sup yang sedikit berbeza rasanya tu, siap hirup-hirup lagi tu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Tolong bagi makan sat...Cam ner?? Klik ajer...