Mee Udang...Home Made Special

Nak share resepi mee udang yang saya buat sempena acara makan-makan kat rumah saya semalam. So, untuk mak ngah yang minta resepi tu, sila cuba yer selepas ini.

Resepi ni sebenarnya saya ambil daripada K.Shidah (rakan sekerja saya ) tapi dalam versi menderhaka sikit (sebab saya tak ikut step by step yang k. shidah ajar) heh heh ampun yer kak. Apa-apa hal pun, memang sedap resepi yang akak bagi tu. Syukran...

Rasa dah superb tapi minta maaf sebab saya fail tang presentation nya...
Untuk resepi nya :

Mee kuning
-dicelur dalam air mendidih

Bahan-bahan kuah
1 kg tulang
1/2 kg daging
1 kg udang
1/ kg kentang
1/2 kg ubi keledek (kalau boleh keledek kuning)
batang saleri
bawang bombay
1/2 cawan cili kisar
1/2 cawan sos tomato
1/2 cawan sos cili
rempah menumis (bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga)

-tulang dan daging direbus bersama-sama bawang bombay dan batang saleri sampai . keluarkan daging supaya tak hancur
-kentang dan keledek direbus sehingga empuk. Blend dan dimasukkan kedalan air rebusan daging tadi
-udang direbus seketika, keluarkan udang dan airnya dimasukkan kedalam periuk rebusan daging
-sediakan kuali berasingan, tumis rempah, cili kisar, sos tomato dan sos cili sehingga garing, masukkan kedalam air rebusan daging ( boleh juga dimasukkan saja ke dalam air rebusan daging. tapi pastikan direneh sampai hilang bau cilinya)
-teruskan mereneh sehingga kuh pekat
-perisakan dengan garam dan gula

Untuk hiasan
Tauhu - digoreng dan dipotong kecil
Telur direbus
Daging dihiris nipis
Udang
Cili Merah
Daun Bawang
Bawang Goreng dan lain-lain benda yang difikirkan sesuai

Harap penerangan saya ni memuaskan hati orang yang bertanya. Cubalah....

Ulasan

  1. amboi terliur la pula tengok kerutup daging, ni kena try resepi kin lak. Kena pi cari santan la petang ni buat kerutup ayam lak.Lauk buat berbuka petang ni.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Suci Dalam Debu