Sudi-Sudi Ikut Saya...

Khamis, 23 Ogos 2012

Strawberry Cheese Tart

Dah lama mengidam nak buat cheese tart ni. Tapi tahap keyakinan tak berapa tinggi, so hajat tu selalu tertangguh. Padahal acuan cheese tart dah dekat setahun saya beli.

Tapi kali ni saya nekad, nak buat jugak cheese tart yang adorable ni. Biarlah jadi macam mana pun. Cuba 

Setelah mencuba... tada...
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Inilah hasilnya


He he...terujanya.

Nak cuba jugak? Jom kita semak resepi


Strawberry Cheese Tart
By Shikin
Sumber : Kak Am Flora

Bahan-Bahan

Pastry
1biji telur
100gmbutter
75gm gula ising
200gm tepung gandum

  • satukan semua bahan, uli sampai jadi doh
  • bulat-bulatkan doh sebesar ibu jari dan tekan dalam acuan tart
  • cucuk2 sikit dengan garfu
  • bakar 15minit - 160c
Krim Cheese
250gm cream cheese (yang halal)
60gm gula ising 
i biji telur
Filing (yang sesuai)
  • pukul semua bahan hingga halus dan rata
  • pipekan dulu strawberry filing kemudian tutup dengan krim cheese
  • lorek sesuka hati (bole guna filing @ sedikit krim cheese dicampur kaler pink/merah)
 

  •  masukkan dalam oven, bakar sekejap (5 minit - 170c)

  •  keluarkan daripada oven. letak tart dalam papercup yang sesuai. (kalo tak letakpun tak per)

2 ulasan:

  1. salam lebaran shikin, rajin shikin mengetat ye, akk ni jugak tak sampai seru lg....ihihhii

    BalasPadam
  2. salam kak liza, slmt hari raya. Mood rajin turun naik k.liza. Tu pun dh bertahun nak mengetat, ni baru hasrat tercapai...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini