Daging Congo


Kali ni saya nak share resepi Daging Congo dengan anda semua. Kenapa namanya daging Congo??? Saya pun tak pasti kenapa namanya macam tu, tapi sejak saya kenal dengan masakan ni memang itulah namanya.

Pernah juga kami adik-beradik main agak-agak sebab apa namanya Daging Congo. Last-last kami buat kesimpulan, mungkin sebab warnanya yang macam tu kot, macam orang-orang kat Congo he he... 

Tapi tak per... HITAM ITU MENAWAN! Biar rupanya macam tu, yang pasti rasanya sedap dan memang kena dengan selera anak tekak kami sekeluarga.

Daging Congo ni resepi turun temurun keluarga kami. Resepi asal daripada arwak tok saya sebelah abah. Arwah tok saya ni kalau ada daging , memang inilah lauk wajib yang dia akan masak.

Sebab tok saya tak der anak perempuan, resepi ini diperturunkan pula kepada menantu-menantunya (dah macam satu kewajipan pulak semua menantu-menantunya mesti tau resepi ni,termasuklah emak saya) dan kemudian turun pula kepada kami cucu-cucunya. 

Sebab dah terbiasa, saya pun kalau ada stok daging kat rumah resepi ni lah juga yang selalu menjadi pilihan. Lagipun bahan-bahan yang digunakan dan cara memasaknya simple saja. Rasanya pula tak berapa pedas, sesuai dimakan oleh orang dewasa dan juga kanak-kanak.

Ada sesiapa yang nak mencuba??? Resepinya ambik kat bawah...


DAGING CONGO
by Shikin@Dari Dapur Ummi

Bahan-bahannya
1 kg daging - dihiris nipis
2 labu bawang besar - dikisar halus
1/2 cawan kicap pekat
1/2 cawan air asam jawa
3/4 cawan pes cili (tambah jika nak pedas)
2 sudu besar gula
garam secukupnya (jika perlu)
sedikit minyak untuk menumis

Cara-caranya
  1. Daging diperap bersama kicap, bawang besar yang dikisar, gula dan juga air asam jawa lebih kurang 1/2 jam
  2. Panaskan minyak dalam kuali , tuangkan bahan-bahan perapan. 
  3. Masak dengan api perlahan sehingga air daging tinggal separuh 9daging akan mengeluarkan airnya sendiri)
  4. Masukkan cili pes, masak lagi dengan api perlahan sehingga kuahnya agak pekat dan pecah minyak
  5. Rasa garam dan gula
  6. Sedia untuk dihidang
*Daging Congo ni juga sedap dicecah bersama roti, ketupat ataupun lemang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng