Daging Goreng Black Pepper

Menu Ramadhan 3

Hari ni saya masak lauk daging. Bukan untuk berbuka, tapi untuk sahur esok. Untuk berbuka saya main tunjuk-tunjuk ajer..

Tanya suami nak buat apa dengan daging tu, dia cakap masaklah apa-apa pun. 

Suami memang macam tu, urusan masak dia akan serahkan pada saya. Apa saja saya masak dia akan makan. Tak banyak songeh. Sesekali dia  teringin nak makan apa-apa baru dia request. 

So, saya decide nak masak Daging Goreng Black Pepper lah, ... my style. Ok, jom tengok resepi.


Daging Goreng Black Pepper
by Shikin @ Dari Dapur Ummi

Bahan-bahannya
250gm daging - direbus dan dihiris nipis
3 ulas bawang putih - dimayang
3 ulas bawang merah - dimayang
1 labu bawang besar - dipotong bulat
1 batang saleri - hiris dalam ketebalan 1/2 cm
1/2 cawang sos tiram
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar lada hitam - ditumbuk kasar ( tambah kalau nak pedas)
karot (boleh diganti dengan lain-lain sayur yang berkenan)
sedikit minyak untuk menumis

Cara membuatnya:
  • Rebus daging sampai empuk, hiris nipis-nipis dan goreng
  • Asingkan sedikit minyak bekas gorengan daging, kemudian tumis bawang putih dan bawang merah sehingga garing
  • Masukkan saleri
  • Masukkan sos tiram, kicap cair dan lada hitam. biarkan seketika
  • Masukkan air rebusan daging. kacau rata
  • Masukkan hirisan bawang besar dan karot. biarkan sehingga kuah agak kering
  • Sedia untuk dihidang

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Suci Dalam Debu