Sudi-Sudi Ikut Saya...

Isnin, 21 November 2011

Kek Coklat Kukus Mudah lagi....

Yang ni pun dah habis dingap... Tinggal nak masukkan resepi dengan gambar jer... Sebenarnya dah pernah buat sebelum ni.

Banyak-banyak resepi kek coklat, resepi  ini yang paling saya suka. Cuma kali ni saya tukar method sikit. Hasilnya pun sangat mengujakan. Keknya sangat moist. Rasanya...Ya Allah...enak banget sih. Terasa melekat-lekat kat anak tekak. Sedap...

Saya buat kek ni untuk Aiman bawa ke sekolah pada hari terakhir persekolahan. Budak-budak memang la suka sangat dengan kek coklat.  Mak budak lagi suka tauuu...

Ok, saya letak sekali lagi resepi kat sini yer...


Kek Coklat Kukus Mudah
by Shikin

Bahan A
1 cawan gula
1 cawan sebuk koko
1 cawan minyak mazola
1 cawan air panas
1 cawan susu pekat/susu cair/susu segar
1/2 cawan milo
1 sudu kecil nescafe (saya x letak)
3 biji telur

Bahan B
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
-ayak bersama 2,3x
 



Cara memasak..
  1. Satukan semua bahan A hingga sebati. (kali ni saya masak dulu kat atas dapur sehingga berkilat)
  2. Masukkan bahan B. Kacau rata.
  3. Letak dalam loyang dan kukus selama 1 jam.

Topping mudah
1 cawan milo
1/2 cawan koko
1/2 cawan susu pekat
1/4 cawan air panas
kacau rata semua bahan dan tuang atas kek

11 ulasan:

  1. Assalamualaikum....dah buat dah kek ni...memang sangat mudah dan sedap....dah 2 kali buat dalam masa 3 hari....anak pun suka makan...

    BalasPadam
  2. Waalaikummussalam. Rasa puas kan bila boleh hasilkan sesuatu yang mudah dah sedap serta digemari oleh seisi keluarga.

    BalasPadam
  3. assalamualaikum..tadi saya baru lepas buat kek nie..tapi bentat la..kenapa ea..

    BalasPadam
  4. salam qila. saya pun tak tau nak kata knp bantat. penah juga sekali saya buat, bantat juga. bile check balik, mgkn saya masukkan loyang ke dalam kukusan sebelum air mendidih.

    BalasPadam
  5. salam shikin. nak tanya. telur tu msuk skali time masak atas dapur ke? ke nk pukul dulu?

    BalasPadam
  6. salam dila. telur tu masuk selepas bahan2 tu masak. maksudnya bukan dikacau atas apilah n x perlu pukul. sebenarnya kalau dah guna air panas, x masak pun x per... just kacau semua sampai sebati.

    BalasPadam
  7. salam....saya xpaham yang ayak 2,3x ..ape ye?

    BalasPadam
  8. salam Rahilah : ayak dua, tiga kali. Maksudnya ulang 2 @ 3 kali masa mengayak tepung dan soda supaya kedua2nya bercampur sebati. Ok ?? :)

    BalasPadam
  9. owh..haha, betullah ape yang saya paham..teruja nak buat tapi belum sempat nak buat..tq ye =)

    BalasPadam
  10. salam .. kalau x guna soda bikarbonat x menjadi ker ?

    BalasPadam
  11. salam cik putih, tak pernah pulak tak letak soda bikarbonat. tak tau la mcmn. takut2 nanti kek bantat/tak kembang hehehe...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini