Sudi-Sudi Ikut Saya...

Jumaat, 9 November 2012

Fruit Cocktail

Dah lama ambil resepi ni daripada k.Asiah (rakan sekerja saya). Simpan jer dalam buku resepi. Aidiladha hari tu baru sempat buat. 

Hehehe...hari ni masuk resepi yerr...sebab cocktail dah lama tenggelam dalam perut.


Fruit Coktail
By Shikin
Sumber : K.Asiah

Bahan-Bahan
1 tin susu cair
3 tin air
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar tepung jagung
1/2 tin gula
secubit garam
buah-buahan dalam tin - sejatkan airnya. guna buah shj
nata de coco - sejatkan airnya
sumi jelly
buah-buahan segar


Cara-cara

  • Campur susu cair, air, tepung kastard, tepung jagung dan gula dalam periuk. Kacau sebati
  • Letak periuk di atas dapur. Dengan api yang perlahan kacau sehingga bahan-bahan tersebut masak.
  • Angkat periuk daripada dapur.
  • Masukkan buah-buahan, jelly, nana de coco dll
  • Letakkan ketulan ais.
  • Sedia untuk dinikmati

5 ulasan:

  1. salam kak ummi...
    oh !rupanya mcm nie yea nk wt koktail...ingatkan x yah dimsk...

    BalasPadam
  2. salam myda, yang ni kena masak dulu sbb ada masuk tepung. kalau yang pakai susu saja tak yah masak dah...

    BalasPadam
  3. SALAM . akak tepung jagung tak letak boleh ke ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tpg jagung tu fungsinya memekatkan kuah. Klau x msuk pun x pe kott...

      Padam
  4. Resepi di atas tu utk jadi macam custard yg keras tu, so utk kuah (sos) lain plak kan

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi

Terdapat ralat dalam alat ini