Simple Breakfast

Aiman minta saya gorengkan nasi untuk dia pagi2 tadi. 

Tapi sebab tak der nasi sejuk yang nak digoreng, saya cuma buatkan sandwich telur untuk dia.

Just a simple sandwich, tapi Aiman makan dengan berselera dan tersenyum lebar. Saya tau dia suka sandwich yang saya buat tu. Siap tapau lagi sebagai bekal ke sekolah. Nak makan dengan kawan-kawan katanya...

Deena pun bila tengok saya sediakan sandwich, cepat-cepat mandi dan bersiap. Nak makan roti telur yang ummi buat katanya...

Hurrmmm...suka bila tengok sandwich yang simple tu hilang sekelip mata...

Benarkan air tangan ibu pengikat kasih nsyang anak-anak. Simple macam mana pun kalau ibu yang masak, pasti sedap di mulut anak-anak.

Bak kata Aiman dan Deena : No 1 yang masak paling sedap...Ummi, No 2...abah (he he ...abah pun masuk list yer...walaupun cuma masak nasi, goreng ikan dan telur saja...)


Sandwich Telur
By shikin

Bahan-Bahan
Roti Putih 
2 biji telur
Serbuk lada hitam/ lada sulah
Garam
Mayonis
Planta/mentega
Minyak masak

Cara-cara
  1. Panaskan minyak dalam kuali. 
  2. Pecahkan telur, masukkan serbuk lada hitam, garam secukupnya.
  3. Kacau cepat-cepat.(buat scramblle egg) 
  4. Angkat dan masukkan kedalam mangkuk.(tak perlu goreng sampai garing)
  5. Tuangkan mayonis secukupnya. Dengan menggunakan garfu, tekan-tekan telur supaya sebati dengan mayonis.
  6. Ambil 2 keping roti, sapukan dengan planta. 
  7. Letakkan telur tadi diatas sekeping roti secukupnya. Ratakan.
  8. Boleh letak cili sos kalau suka (biasa saya letak, tapi sbb Aiman dah pakai uniform sekolah, saya skip cili sos.)
  9. Tangkup dengan roti yang satu lagi.
  10. Potong 2 roti menjadi bentuk segitiga (ikut suka lah nak potong macam mana. tak potong pun tak perr)
  11. Sedia untuk dimakan. 
*kalau suka, boleh letakkan daun salad, hirisan tomato dan timun bersama-sama. (saya tak letak sbb anak2 tak suka.)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Suci Dalam Debu