IKAN RANGUP DGN SAMBAL BUNGA KANTAN

Dah lama saya simpan resepi ni. Hari ni baru sampai seru nak mencuba. 

Hmm..memang sedap. Lain daripada yang lain. Penggunaan bunga kantan dan serai dalam resepi ni memberikan kelainan kepada rasa sambal tu. 

Biasanya kalau saya buat sambal guna cili hidup campur bebawang sahaja.

InsyaAllah, resepi ini alan berada dalam list hidangan harian saya selepas ni.

Mohon share yer tuan punya resepi



IKAN RANGUP DGN SAMBAL BUNGA KANTAN
resipi : AlongRoz
sumber : K.Nor@SecubitGaram

BAHAN2:
1 ekor Ikan (+/- 1 kg berat) ~ k.nor guna ikan talapia (saya guna ikan rambai)
Tpg Jagung (saya guna tepung ubi)
Cili Padi* (Nak pedas bubuh banyak)
2 biji Cili Merah*
2 biji Cili Hijau*
1/2 biji Bwg Besar*
2 ulas Bwg Putih*
1 btg Serai*
1 btg Bunga Kantan* (* blender)
1 Tomato - potong2
1/2 biji Bwg Besar - hiris
1 biji Limau Kasturi
Garam

CARA2:
1. Kelar2 ikan seperti dlm gambar di atas (sila refer pd gambar di link AlongRoz)
Ratakan garam atas ikan.
Golekkan ikan atas tpg jagung & goreng dlm kuali yg tak melekat.
Lihat gambar di atas - jgn guna minyak terlampau banyak utk mendapatkan ikn yg rangup.
Jgn alihkan ikan sehingga betul2 rangup utk mengelakkan ikan pecah.
Alihkan ikan & masak bahagian yg sebelah lagi.
Hidangkan dlm pinggan.

2. Panaskan minyak & tumis bhn2 yg de blender.
Masukkan garam, bwg hiris & tomato.
Masak sebentar sehingga bwg layu.
Hidangkan sebelah ikan goreng tadi dgn hirisan limau.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Suci Dalam Debu