Puding Keju


Dah lama resepi puding ni duk dalam waiting list. Memang rasa berkenan sangat nak buat. Cuma, itu lah...masa... Selalu tak mengizinkan. 

Tapi kali ni saya nekad...saya mesti laksanakan misi yang tertangguh ini. Kesian kat biskut cheese yang terperuk dalam kabinet tu. Dah berkurun saya beli, sebelum puasa lagi rasanya. (mak aihh... sakan sungguh. Punyalah tak dak masa ???)

Jadi hari Khamis baru-baru ni, siaplah puding keju yang tak lah susah sangat nak membuatnya. Tu pun setelah puas menepis rengekan dan raungan Nuha yang asyik bergantung di hujung kaki.

Inilah hasilnya...dan juga resepi (diubah suai sikit ikut kesesuaian bahan yang ada di dapur saya). Rasanya???...dah tentulah sedap. Sangat sedap...

Thanks untuk owner asal resepi, saya tumpang lekat kat sini pulak yerr...


PUDING KEJU by Shikin
resipi : AlongRoz

Saiz 8" persegi
BAHAN2:
13g Serbuk Agar-Agar (saya guna serbuk agar-agar peket 10gm)
1 liter Air (guna 800ml air sahaja)
120g Gula (saya kurangkan kepada 100gm)
3 biji Telur
120-150g Biskut Cheese - blend halus
1 sb Tepung Kastad
400ml Susu Cair
200g Susu Pekat ( saya letak lebih kurang 150gm)
50g Mentega

CARA2:
  1. Masak serbuk agar2 dgn air sehingga hancur.Kacau selalu.
  2. Masukkan gula & kacau sehingga sebati.
  3. Pukul telur sehingga rata & campurkan biskut & tpg kastad.Masukkan susu & kacau sebati.
  4. Tuangkan ke dlm adunan agar2 tadi & tutup api apabila mendidih.
  5. Masukkan mentega, kacau sehingga sebati.
  6. Tuang ke dlm tin/acuan & biarkan sejuk di suhu bilik.
  7. Sejukkan sebelum di hidangkan.

* Utk bahan telur, biskut, susu cair, susu pekat dan tepung kastard.. K.Nor blend semua sekali dlm blender.
Bila dah tuang ke dlm adunan agar, adunan akan jd pekat dan hendaklah sentiasa dikacau hingga mendidih. Pastu padamkan api dan biarkan sebentar (sejuk sket), baru lah dituang dlm mould (kacau dulu hingga sebati sebelum menuang)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng