Puding Roti


Dah lama duk bertangguh nak buat puding roti ni. Asal nak buat aje, stok roti habis. Time roti berlambak-lambak, masa tak berapa mengizinkan pulak.

Alhamdulillah, kelmarin dapat jugak saya menghasilkan puding roti yang sekian lama menjadi pujaan hati. Makan masa minum petang.

Sedap...sangat sedap. He he he...serius tau memang sedap. En. suami pun suka. Anak-anak pun berebut-rebut nak makan.

Lain kali boleh buat lagi...dan tambah adunannya (sebab kalau ikut adunan di bawah ni, sekali hadap aje...tak sempat bawa ke malam)

Resepi daripada Hanis ni saya ambil dalam My Resepi. Tapi macam biasalah, berlaku juga penderhakaan sebab saya ejas ikut kesesuaian bahan-bahan di dapur saya. Minta izin untuk share kat sini pulak yea...

Puding Roti
by Hanis My Resepi
Sumber : Shikin
 
Bahan-bahan ( 3-4 orang )
4 keping roti, disapu mentega - saya letak 8 keping roti
450ml susu segar - saya guna susu cair
3 biji telur - saya guna 4 biji telur
25g gula
1 sudu besar tepung kastard
Chocolate Chips - yang ni saya tambah. Bila tabur atas puding roti tu nampak menarik sangat kejadiannya.

Cara-cara
  1. Potong roti sesuka hati dan susun di dalam loyang.
  2. Panaskan susu di atas api(jangan sampai mendidih).
  3. Pukul telur dan gula sampai kembang dan masukkan susu yang telah dipanaskan.
  4. Masukkan tepung kastard dan kacau hingga sebati.
  5. Tuang campuran atas susunan roti. Biarkan selama 15min supaya roti kembang.
  6. Bakar 20-30min pada suhu 180. Kemudian sejukkan.
Sekali hadap tinggal separuh

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kerepek Ubi Kayu

Rendang Daging Noxxa

Makaroni Goreng